Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim, ostrzega przed kolejnymi oszustwami:
- W ostatnich dniach do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych napływają zgłoszenia od klientów, którzy odebrali połączenia od osób podszywających się pod pracowników ZUS. Pytania dotyczyły potwierdzenia zmiany numeru telefonu w ZUS czy na PUE/eZUS. To nie pierwsza w tym roku próba oszustwa 'na pracownika ZUS'. Apelujemy do wszystkich klientów, a w szczególności do osób starszych, o zachowanie dużej ostrożności podczas rozmów telefonicznych. Informacje przekazywane w ten sposób mogą zostać wykorzystane na ich niekorzyść.
Konsultanci Centrum Kontaktu Klientów (CKK) ZUS nie kontaktują się z klientami w sprawie zmiany numeru telefonu ani nie pytają o instytucje finansowe, z których korzystają klienci.
Standardowo, jeśli pracownik ZUS musi skontaktować się z klientem, przedstawia się, podając swoje imię i nazwisko, a następnie przekazuje istotne informacje związane z konkretną sprawą klienta.
Połączenia od naszych pracowników mogą dotyczyć zarówno wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego, jak i konkretnej sprawy klienta prowadzonej w ZUS. Tą drogą nie zmienia się numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie – wyjaśnia rzeczniczka.
W przypadku wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, zaleca się skontaktowanie z najbliższą placówką ZUS lub zadzwonienie do Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numer telefonu 22 560 16 00.
Pamiętajmy, że zachowanie ostrożności i świadomość potencjalnych zagrożeń może uchronić nas przed działaniami oszustów.