Schemat działania przestępców jest przemyślany i nastawiony na wywołanie strachu oraz poczucia zagrożenia. Oszuści dzwonią do seniorów, podając się za policjantów lub funkcjonariuszy innych instytucji.
W ostatnim przypadku próbowali wmówić 83-letniemu mieszkańcowi powiatu oławskiego, że jego emerytura zawiera fałszywe banknoty, które rzekomo zostały podmienione przez pracowników poczty.
- Aby uwiarygodnić swoje kłamstwa, poprosili seniora o odczytanie numerów seryjnych banknotów. Po ich sprawdzeniu „potwierdzili”, że wszystkie są fałszywe - relacjonują dolnośląscy policjanci.
Kolejnym krokiem było zdobycie zaufania i zmanipulowanie ofiary do podjęcia działań zgodnych z instrukcjami oszustów.
W tym celu przestępcy zdobyli numer telefonu komórkowego seniora i polecili mu zadzwonić na numer alarmowy 997 z telefonu stacjonarnego, aby „potwierdzić” sprawę. W tym samym czasie oszust zadzwonił na jego telefon komórkowy, blokując obie linie. Starszy mężczyzna nieświadomie nie rozłączył się z oszustem, a „potwierdzenia” rzekomej policyjnej akcji udzielił mu wspólnik przestępców.
W ostatnim etapie oszuści nakłonili seniora do przekazania rzekomo fałszywych banknotów. Na szczęście 83-latek nie dał się oszukać i zgłosił sprawę policji.
Aby uniknąć tego rodzaju oszustw, warto przestrzegać kilku podstawowych zasad:
Oszuści stosują różne metody manipulacji i mogą próbować oszukać każdego, dlatego zachowanie ostrożności to najlepszy sposób na ochronę swoich oszczędności.
Pamiętajmy: każdy może paść ofiarą oszustwa, ale to nasza czujność może powstrzymać przestępców!